Det autentiska i det rörliga
Vi befinner oss i ett mer komplext och komplicerat medielandskap än tidigare. Ord varvas med bilder och gärna rörliga sådana. Tanken om att det räcker att producera en video på YouTube och förvänta sig att den gör jobbet i samtliga sociala kanaler är pensionerad. Nu är det nämligen desto viktigare att anpassa utformningen efter varje kanals karaktär. Desto svårare kan marknadsavdelningen tycka, samtidigt som konsumenten vadar ut som en vinnare i ett hav av bättre och bredare videoinnehåll.
2017 var ett mycket rörligt år. Och 2018 förväntas inte bli sämre. YouTube Premium försöker konkurrera med streamingjättar som Netflix, livestreamingtjänsten Twitch har blivit YouTubes konkurrent och Snapchat har fortsatt traggla sig fast på ungas näthinnor. Med andra ord har rörlig bild nött sig in i vår sociala tillvaro och videoevolutionen är ett faktum.
Men livestream, som visserligen inte är ett nytt fenomen, har senaste tiden spridits likt en löpeld över våra sociala plattformar. Trenden har snart övergått från ett temporärt tillstånd till ett permanent sådant. Och det är sannerligen något speciellt med detta, hur vi på ett autentiskt vis vill kommunicera och skildra hur världen är beskaffad. Kanske är det de miljontals filter som Instagram och Snapchat erbjuder som gjort att vi saknat dagarna då vi faktiskt kunde se omgivningens rynkor.
Vid sidan om de mer etablerade kanalerna som Facebook och Twitter så har ett flertal streaming-appar som Periscope och YouNow lagt vantarna på marknaden. Och framtiden för livestream är ljus. Men i takt med kanalernas utveckling och jakt på att etableras i vår vardag är det desto viktigare för företag att haka på trenden. Kan detta vara ett ytterligare sätt att skapa originellt innehåll? Sannerligen. Här ges nämligen en ny möjlighet och ett ytterligare verktyg att på ett innovativt och kreativt vis engagera en önskad publik.
Har ditt företag inte provat livestream än är det dags. Vi hjälper er gärna om ni har några frågor.